Статті
Цикл статей до матеріалів посібника Працевлаштування ветеранів
Сьогодні поняття інвалідності не є повністю нормалізованим. Бар‘єри, з якими стикаються люди з інвалідністю, існують у багатьох інституціях, зокрема на ринку праці. Але також є перепона, яка більшою мірою не залежить від законодавства — соціальна, а саме стереотипні уявлення про людей з інвалідністю зі сторони суспільства.
Важливо мінімізувати ці бар'єри, щоб ветерани з інвалідністю отримували послуги у центрах зайнятості на рівних з іншими. Далі подаємо поради, що полегшать взаємодію з клієнтом або клієнткою з інвалідністю під час консультації.
Клієнт або клієнтка з порушенням зору
Клієнт або клієнтка з порушенням слуху
Клієнт або клієнтка з порушенням мовленнєвих функцій
Клієнт або клієнтка з порушенням опорно-рухового апарату
1. Під час першої консультації спробуйте уточнити, з яким видом інвалідності до вас звертається клієнт або клієнтка. Тоді ви зможете налагодити вашу співпрацю швидше.
2. Запитайте в людини, чи комфортно їй говорити про її інвалідність. Якщо у ветерана чи ветеранки є документи про стан здоров'я, які можуть вплинути на підбір нової роботи, наприклад, висновок МСЕК, ознайомтесь із ними.
3. Іноді людині з набутою інвалідністю може знадобитись перекваліфікація. Якщо вона поки не знає, куди рухатись далі, розпочніть з профорієнтації. Коли ідеї щодо нового напряму роботи є — поділіться з клієнтом або клієнткою ресурсами для навчання. Важливо розуміти, що за таких умов людина повністю змінює свій стиль життя, стикається з новими життєвими викликами , тому їй може знадобитися ваша емоційна підтримка.
4. Уточніть у людини, який напрямок роботи їй більш цікавий. Не обмежуйте її бажання та не заперечуйте їх, а проявіть підтримку та розуміння. Намагайтесь не нав'язувати наявні вакансії і добирайте саме ті, які потребує клієнт або клієнтка.
5. Запропонуйте людині з інвалідністю дистанційний формат роботи. Причинами можуть бути різні бар'єри, наприклад, відсутність облаштування офісів деяких компаній, неможливість добиратися на роботу на громадському транспорті, побоювання щодо токсичної взаємодії з колегами чи просто відсутність вибору через вид інвалідності.
6. На жаль, не всі роботодавці дружньо ставляться до кандидатів та кандидаток з інвалідністю. Поділіться з клієнтом чи клієнткою переліком компаній, що мають високий рівень соціальної корпоративної відповідальності. Там будуть більші шанси отримати позитивний досвід при проходженні співбесід та працевлаштуванні.
7. Розкажіть клієнту або клієнтці з інвалідністю про їхні пільги: відсутність випробувального терміну на роботі, право відмовитись працювати в нічний час та позаурочно, можливість піти у відпустку, незалежно від кількості відпрацьованих днів у компанії та ін.
Якщо ветерану чи ветеранці з інвалідністю потрібне роз'яснення щодо пільг під час працевлаштування — порадьте йому або їй звернутись на Лінію підтримки Ветеран Хабу: 067 348 28 68.
Дякуємо за консультацію при підготовці цього матеріалу соціальному проєкту На рівних.