Статті

Перша взаємодія з ветеранами, визначення актуального запиту

Цикл статей до матеріалів посібника Працевлаштування ветеранів

Illustration

За останні 3 роки Veteran Hub надали близько 5 тисяч консультацій з пошуку роботи ветеранам та ветеранкам. У кожній ми намагалися якнайбільше врахувати їхні особисті цілі та унікальні навички.
Та шлях до гідної роботи починається з налагодження комунікації та визначення запиту клієнтів. Ділимося техніками, які допоможуть порозумітися з ветераном чи ветеранкою та якісно визначити його або її актуальну потребу.
Ми у Veteran Hub розробили концепцію Шляху ветерана, яка допоможе вам ближче познайомитись із досвідом ветеранів та краще розуміти їх. Коли ви знатимете, на якому етапі зараз знаходиться ваш клієнт чи клієнтка, ви зможете швидше налагодити з ним або нею комунікацію та співпрацювати надалі більш ефективно.

Illustration

Часто ви знайомитеся з ветеранами на етапі винаходу себе нового. Тоді вони облаштовують своє щоденне життя, шукають нове покликання або готові повернутися до своєї попередньої професії. Більше про етапи Шляху ветерана читайте за покликанням.

Перша комунікація з клієнтом або клієнткою

При першій розмові з ветеранами пам'ятайте, що це звичайні люди. Спілкуйтесь із ними етично та на рівних, як і з будь-якою іншою людиною.

1. Говоріть без оцінок.

Розділяйте особистість та її досвід, використовуйте конструкцію “людина із певною ознакою” замість коротших евфемізмів. Воєнний досвід є лише частиною ідентичності людини, тому рекомендуємо використовувати не “атошник” чи “атовець”, а “ветеран або ветеранка”.

2. Називайте речі своїми іменами.

Говоріть прямо та без двозначних формулювань. Якщо ви не можете підібрати етичний термін самостійно — запитайте напряму у ветерана чи ветеранки, яке слово краще використати. Наприклад: Скажіть, будь ласка, як вам буде комфортно визначати свій статус/досвід?

3. Дотримуйтесь конфіденційності.

Інформація, яку вам озвучують клієнти, є персональною та не підлягає розголошенню без їхньої згоди. Ви не маєте обговорювати її з колегами або сторонніми, навіть якщо вони стали свідками консультації.

4. Поважайте особисті кордони.

Попри можливі невдачі у пошуках роботи, не засуджуйте клієнтів. Не робіть акценти на їхніх особистих якостях та рівні зусиль. Просто підтримуйте їх, навіть якщо справи йдуть не дуже.

5. Використовуйте “я – комунікацію”.

Хвилюватись під час бесіди з клієнтами – це ок. Щиро поділіться вашими емоціями з ветераном або ветеранкою. Головне дотримуйтесь правил ділового спілкування і говоріть саме про себе, про свої відчуття й емоції, не перекладаючи відповідальність за них на співрозмовника.

Під час першої розмови з ветераном або ветеранкою:

    Проведіть первинне інтерв’ю
    Дізнайтесь якомога більше про професійні цілі клієнта або клієнтки
    Уточніть, які кроки у пошуку роботи вже зроблено
    Визначить запит людини за допомогою опитувальника або інших методик

Модель GROW для визначення запиту клієнтів

Коучингова методика GROW складається з чотирьох етапів. На кожному з них клієнт або клієнтка має відповісти на ряд запитань щодо своєї мети. У нашому випадку це працевлаштування.

Illustration

G – goal – мета. Чого ви хочете? Чому це важливо? Якби ви знали, що можете досягти всього, як тоді звучала б ваша мета? Як ви дізнаєтесь, що досягли результату? 
R – reality – реальність. Що зараз відбувається відносно вашої мети? Як це впливає на неї? Які ще фактори впливають? Що ви вже встигли зробити для вирішення завдання? Який результат отримали? 
O – opportunity – наявні можливості. Що ви можете зробити для розв’язання завдання? Хто міг би допомогти вам? Чи справлялись ви з подібними ситуаціями раніше? Як? Можливо ви знаєте, як хтось інший успішно впорався із цим? Чому це вдалося? Якому з варіантів ви надасте перевагу?
W – what to do – дії. Який найперший і найпростіший крок ви готові зробити? Коли саме? Що може завадити? Як ви можете це передбачити? Хто міг би підтримати вас і як? В якому випадку ви попросите підтримки?

Інші методи для визначення актуального запиту

    SWOT-аналіз
    Техніка CLEAR
    Тест на визначення типу особистості (MBTI)
    Опитувальник професійних переваг Дж. Холланда
    Методика вивчення мотивів вибору професії
    Методика визначення мотивів вибору сфери трудової діяльності
Illustration
Illustration

Більше інструментів для роботи з клієнтами-ветеранами ви можете знайти у посібнику для фахівців центрів зайнятості «Працевлаштування ветеранів»

Посібник створений за підтримки Програми реінтеграції ветеранів

Статті

Work-life balance фахівця центру зайнятості та як не вигоріти на роботі

Кризова комунікація та шляхи вирішення конфліктів

Етичне спілкування з маломобільними ветеранами

Супровід ветеранів та ветеранок з інвалідністю