Супровід ветеранів та ветеранок з інвалідністю - Veteran Hub

Ми показуємо вам матеріали та статті для ролі Ветеран. Якщо ж ви родич ветерана або працедавець, то можете змінити вашу роль тут.

Супровід ветеранів та ветеранок з інвалідністю

Сьогодні поняття інвалідності не є повністю нормалізованим. Бар‘єри, з якими стикаються люди з інвалідністю, існують у багатьох інституціях, зокрема на ринку праці. Але також є перепона, яка більшою мірою не залежить від законодавства — соціальна, а саме стереотипні уявлення про людей з інвалідністю зі сторони суспільства.

Важливо мінімізувати ці бар’єри, щоб ветерани з інвалідністю отримували послуги у центрах зайнятості на рівних з іншими. Далі подаємо поради, що полегшать взаємодію з клієнтом або клієнткою з інвалідністю під час консультації.

Взаємодія з ветеранами з різними видами порушень

Клієнт або клієнтка з порушенням зору

Доречно

  • Назвати на ім’я себе та людей поруч
  • Попередити людину перед тим, як подавати руку для знайомства
  • Описати словами, де зараз знаходиться людина, якщо вас про це попросили
  • Попередити її, якщо ви починаєте читати якусь інформацію, а не просто говорите

Недоречно

  • Звертатись до супроводжуючого людини, а не до неї напряму
  • Торкатися, гладити або кликати собаку-поводиря
  • Вести кудись людину без попередження

Клієнт або клієнтка з порушенням слуху

Доречно

  • Тримати зоровий контакт
  • Висловлювати думки лаконічно
  • Якщо людина не має слухового апарату і зчитує по губах — чітко жестикулювати та робити це повільніше, ніж зазвичай
  • Перефразувати сказане, якщо людина вас не розуміє
  • Уточнити у клієнта чи клієнтки, як їм буде зручніше із вами спілкуватися: з перекладачем жестової мови, особисто чи у листуванні

Недоречно

  • Спеціально підкреслювати кожне сказане слово
  • Загороджувати своє обличчя, наприклад, руками
  • Жувати гумку
  • Різко змінювати тему розмови

Клієнт або клієнтка з порушенням мовленнєвих функцій

Доречно

  • Виділити більше часу на консультацію
  • Вислухати людину уважно та терпляче
  • Ставити запитання, що не потребують довгих відкритих відповідей
  • Якщо вам необхідна розгорнута відповідь на запитання і ви не зрозуміли людину з першого разу — сказати про це відкрито та попросити написати або повторити сказане

Недоречно

  • Перебивати і виправляти
  • Договорювати фрази за людину
  • Удавати, що ви розумієте, що каже людина, коли це не так

Клієнт або клієнтка з порушенням опорно-рухового апарату

Доречно

  • При довгому спілкуванні сидіти так, щоб ваші очі знаходились приблизно на одному рівні
  • Використовувати слово “ходити”, коли говорите про пересування на кріслі колісному
  • Перепитати, чи потрібна людині допомога перед тим, як діяти

Недоречно

  • Чіпати крісло колісне, милиці або інші засоби пересування людини без її дозволу
  • Використовувати слова “візок”, “інвалідний візок”, “інвалідне крісло”
  • Торкатись до людини без її дозволу, тим паче різко та несподівано

Про проведення консультацій для ветеранів з інвалідністю

1

Під час першої консультації спробуйте уточнити, з яким видом інвалідності до вас звертається клієнт або клієнтка. Тоді ви зможете налагодити вашу співпрацю швидше.

2

Запитайте в людини, чи комфортно їй говорити про її інвалідність. Якщо у ветерана чи ветеранки є документи про стан здоров’я, які можуть вплинути на підбір нової роботи, наприклад, висновок МСЕК, ознайомтесь із ними.

3

Іноді людині з набутою інвалідністю може знадобитись перекваліфікація. Якщо вона поки не знає, куди рухатись далі, розпочніть з профорієнтації. Коли ідеї щодо нового напряму роботи є — поділіться з клієнтом або клієнткою ресурсами для навчання. Важливо розуміти, що за таких умов людина повністю змінює свій стиль життя, стикається з новими життєвими викликами , тому їй може знадобитися ваша емоційна підтримка.

4

Уточніть у людини, який напрямок роботи їй більш цікавий. Не обмежуйте її бажання та не заперечуйте їх, а проявіть підтримку та розуміння. Намагайтесь не нав’язувати наявні вакансії і добирайте саме ті, які потребує клієнт або клієнтка.

5

Запропонуйте людині з інвалідністю дистанційний формат роботи. Причинами можуть бути різні бар’єри, наприклад, відсутність облаштування офісів деяких компаній, неможливість добиратися на роботу на громадському транспорті, побоювання щодо токсичної взаємодії з колегами чи просто відсутність вибору через вид інвалідності. 

6

На жаль, не всі роботодавці дружньо ставляться до кандидатів та кандидаток з інвалідністю. Поділіться з клієнтом чи клієнткою переліком компаній, що мають високий рівень соціальної корпоративної відповідальності. Там будуть більші шанси отримати позитивний досвід при проходженні співбесід та працевлаштуванні.

7

Розкажіть клієнту або клієнтці з інвалідністю про їхні пільги: відсутність випробувального терміну на роботі, право відмовитись працювати в нічний час та позаурочно, можливість піти у відпустку, незалежно від кількості відпрацьованих днів у компанії та ін.

Якщо ветерану чи ветеранці з інвалідністю потрібне роз’яснення щодо пільг під час працевлаштування — порадьте йому або їй звернутись на Лінію підтримки Ветеран Хабу: 067 348 28 68.


Дякуємо за консультацію при підготовці цього матеріалу соціальному проєкту На рівних.



Подзвонити нам